x30px Ta strona to zalążek artykułu. Możesz pomóc Stranger Things Wiki rozbudowując ją!
Disambig.svg Tytuł tej strony odnosi się do większej ilości haseł!
Zobacz artykuł ujednoznaczniający dotyczący artykułów o tej samej nazwie – „Stranger Things”.

Stranger Things” – amerykański serial internetowy, horror science-fiction, stworzony dla platformy Netflix przez Matta i Rossa Dufferów.

Światowa premiera pierwszego sezonu serialu miała miejsce 15 lipca 2016 roku na platformie Netflix[1].

31 sierpnia 2016 roku Netflix zamówił drugi sezon serialu[2], którego premiera miała miejsce 27 października 2017 roku[3].

1 grudnia 2017 roku Netflix zamówił trzeci sezon serialu[4], który pojawił się na serwisie streamingowym 4 lipca 2019 roku[5].

30 września 2019 roku Netflix oficjalnie zapowiedział rozpoczęcie produkcji czwartego sezonu serialu[6].

Obsada

Główne role

Drugoplanowe role

Fabuła

Sezon 1

Main.png Osobny artykuł: „Stranger Things” – sezon pierwszy

Dziwne rzeczy dzieją się w Hawkins w stanie Indiana — znika młody chłopak, a pojawia się dziewczynka o niesamowitych mocach.

Sezon 2

Main.png Osobny artykuł: „Stranger Things 2” – sezon drugi

Minął prawie rok od dziwnego zniknięcia Willa. Jednak życie w Hawkins wcale nie wróciło do normy.

Sezon 3

Main.png Osobny artykuł: „Stranger Things 3” – sezon trzeci

Kiełkujące uczucia. Pachnące nowością centrum handlowe. I wściekłe szczury biegnące ku zatraceniu. W Hawkins trwa lato 1985 roku... A jedno lato może zmienić wszystko.

Sezon 4

Main.png Osobny artykuł: „Stranger Things 4” – sezon czwarty

Odcinki

Zdjęcie Tytuł odcinka Numer odcinka Premiera
Sezon 1
S01E01 Demogorgon D&D Figurine.jpg Zniknięcie Willa Byersa
„The Vanishing of Will Byers”
1. 15 lipca 2016
Wracając od kolegi, Will zauważa coś przerażającego. Pobliskie laboratorium rządowe skrywa złowrogą tajemnicę.
S01E02 El tries to explain the Upside Down.jpg Dziwadło na Maple Street
„The Weirdo on Maple Street”
2. 15 lipca 2016
Lucas, Mike i Dustin próbują skłonić napotkaną w lesie dziewczynę do mówienia. Hopper pyta zmartwioną Joyce o niepokojącą rozmowę telefoniczną.
S01E03 Joyce talks with Will through lights.jpg Wśród nocnej ciszy
„Holly, Jolly”
3. 15 lipca 2016
Zaniepokojona Nancy szuka Barb i poznaje zamiary Jonathana. Joyce jest przekonana, że Will próbuje z nią porozmawiać.
S01E04 Kids tries to communicate with Will.jpg Ciało
„The Body”
4. 15 lipca 2016
Joyce nie wierzy w śmierć Willa i próbuje skontaktować się z synem. Jedenastka przechodzi metamorfozę pod okiem chłopców. Nancy i Jonathan zawiązują niezwykły sojusz.
S01E05 Eleven in Sensory Deprivation Tank.jpg Pchła i akrobata
„The Flea and the Acrobat”
5. 15 lipca 2016
Hopper włamuje się do laboratorium, a Nancy i Jonathan stawiają czoła temu, co zabrało Willa. Chłopcy pytają pana Clarke’a, jak dostać się do innego wymiaru.
S01E06 Nancy hiding from the Monster.jpg Potwór
„The Monster”
6. 15 lipca 2016
Zrozpaczony Jonathan szuka Nancy w ciemności, ale nie tylko on chce ją tam odnaleźć. Hopper i Joyce odkrywają prawdę o eksperymentach prowadzonych w laboratorium.
S01E07 Joyce consoles El.jpg Wanna
„The Bathtub”
7. 15 lipca 2016
Jedenastka próbuje dotrzeć do Willa, a Lucas ostrzega pozostałych o zbliżającym się niebezpieczeństwie. Nancy i Jonathan pokazują policji zdobyte materiały.
S01E08 Eleven versus Demogorgon.jpg Druga strona
„The Upside Down”
8. 15 lipca 2016
Dr Brenner przesłuchuje Hoppera i Joyce, a chłopcy wraz z Jedenastką czekają na sali gimnastycznej. Nancy i Jonathan przygotowują się do walki.
Sezon 2
S02E01 Boys playing Dragon's Lair.jpg Mad Max
„MADMAX”
9. 27 października 2017
Miasteczko przygotowuje się na Halloween. Ktoś ustanawia nowy rekord w salonie gier. Podejrzliwy Hopper odwiedza pole pełne gnijących dyń.
Chapter Two - Trick or Treat, Freak.png Cukierek albo psikus, dziwaku
„Trick or Treat, Freak”
10. 27 października 2017
Will zauważa coś przerażającego w halloweenowy wieczór. Mike zastanawia się, co stało się z Jedenastką. Nancy ma wyrzuty sumienia z powodu Barbary.
Chapter Three - The Pollywog.png Kijanka
„The Pollywog”
11. 27 października 2017
Dustin zaczyna się opiekować dziwnym zwierzakiem. Jedenastka coraz bardziej się niecierpliwi. Bob nakłania Willa do stawienia czoła gnębiącym go lękom.
Will feels the shadow monster everywhere.jpg Will Roztropny
„Will the Wise”
12. 27 października 2017
Wycieńczony Will otwiera się przed Joyce, co przynosi fatalne skutki. Hopper próbuje dociec prawdy. Jedenastka dokonuje zaskakującego odkrycia.
Chapter Five - Dig Dug.png Dig Dug
„Dig Dug”
13. 27 października 2017
Nancy i Jonathan dzielą się teoriami spiskowymi z nowym sojusznikem. Jedenastka szuka pewnej osoby ze swojej przeszłości. „Bob Mózgownica” mierzy się z trudnym zadaniem.
Chapter Six - The Spy.png Szpieg
„The Spy”
14. 27 października 2017
Więź łącząca Willa z tajemniczym złem staje się coraz silniejsza, ale nikt nie ma pomysłu, jak temu zaradzić. Tymczasem Dustin i Steve podejmują zaskakującą współpracę.
Chapter Seven - The Lost Sister.png Zaginiona siostra
„The Lost Sister”
15. 27 października 2017
Intensywne wizje doprowadzają Jedenastkę do grupy brutalnych wyrzutków i rozgoryczonej dziewczyny o tajemniczej przeszłości.
Chapter Eight - The Mind Flayer.png Łupieżca umysłów
„The Mind Flayer”
16. 27 października 2017
Wskutek przerażających wydarzeń wszystkie drzwi laboratorium zatrzaskują się, zamykając Willa i parę innych osób w pułapce. Kto podejmie się akcji ratunkowej?
Chapter Nine - The Gate.png Przejście
„The Gate”
17. 27 października 2017
Jedenastka zamierza dokończyć to, co zaczęła. Ocaleni jednoczą siły, by zwalczyć potężną siłę, która więzi Willa.
Sezon 3
ST3 Chapter One - Suzie, Do You Copy .jpg Suzie, słyszysz mnie?
„Suzie, Do You Copy?”
18. 4 lipca 2019
Przychodzi lato, a z nim nowe zajęcia i uczucia. Szybko jednak robi się mniej wesoło, gdy Dustin przechwytuje w radiu rosyjską wiadomość, a Will wyczuwa coś złego.
Chapter Two - The Mall Rats.jpg Szczury z supermarketu
„The Mall Rats”
19. 4 lipca 2019
Nancy i Jonathan sprawdzają pewien trop. Steve i Robin podejmują się tajnej misji. Max i Jedenastka idą na zakupy. Roztrzęsiony Billy ma przerażające wizje.
Chapter Three - The Case of the Missing Lifeguard.jpg Sprawa zaginionej ratowniczki
„The Case of the Missing Lifeguard”
20. 4 lipca 2019
Nastka i Max szukają Billy’ego. Will ogłasza dzień bez dziewczyn. Steve i Dustin polują na wrogów. Joyce i Hopper wracają do laboratorium w Hawkins.
Chapter Four - The Sauna Test.png Próba sauny
„The Sauna Test”
21. 4 lipca 2019
Po ogłoszeniu kodu czerwonego dzieciaki stają do walki z przerażająco znajomym złem. Karen zachęca Nancy do dalszych poszukiwań. Robin znajduje przydatną mapę.
S03E05 banner.jpg Złupieni
„The Flayed”
22. 4 lipca 2019
Łupieżca umysłów stopniowo gromadzi siły. A my tymczasem dowiadujemy się, co czyha w starym domu i głęboko pod centrum handlowym Starcourt.
Season 3 Chapter Six E Pluribus Unum.jpg E pluribus unum
„E pluribus unum”
23. 4 lipca 2019
Doktor Aleksiej ujawnia, co budują Rosjanie, a Jedenastka widzi, gdzie był Billy. Dustin i Erica podejmują się brawurowej misji ratunkowej.
Chapter Seven - The Bite.jpg Ukąszenie
„The Bite”
24. 4 lipca 2019
Czas szybko ucieka, a zabójca depcze po piętach ekipie Hoppera. Tymczasem w Hawkins Jedenastka i reszta szykują się do wojny.
Chapter Eight - The Battle of Starcourt.png Bitwa o Starcourt
„The Battle of Starcourt”
25. 4 lipca 2019
Łupieżca umysłów zjawia się w centrum handlowym, by dokończyć swoje dzieło. Tymczasem w mrocznych podziemiach ważą się losy świata.
Sezon 4
Stranger Things 4 Title.png The Hellfire Club
„The Hellfire Club”
26. ???
Wkrótce.

Produkcja

Koncepcja

Rozwój projektu

Projekt kostiumów

Muzyka

Czołówka

Aspekty techniczne

Efekty specjalne

Wydanie domowe

Media

Beyond Stranger Things

Książki

Gry wideo

Inne

Odbiór

Serwis Rotten Tomatoes przyznał pierwszemu sezonowi serialu wynik 95% na podstawie 61 recenzji, a jego średnia ocena wynosi 8,12/10[7]. Serial został w serwisie podsumowany stwierdzeniem:

Ekscytujący, chwytający za serce, momentami przerażający – »Stranger Things« to uzależniający hołd złożony filmom Spielberga i telewizji lat 80.

W serwisie Metacritic średnia ocen pierwszego sezonu na podstawie trzydziestu czterech recenzji wynosi 76/100[8].

Drugi sezon serialu na Rotten Tomatoes uzyskał wynik 94% na podstawie 144 recenzji i średnią ocenę 7,88/10[9]. Krytyczny konsensus strony podsumowuje:

Powoli budowany drugi sezon »Stranger Things« równoważy momenty humorystyczne i nostalgiczną słodycz z rosnącymi elementami horroru, które są skuteczniejsze dzięki pełnowymiarowym postaciom i sugestywnemu brzmieniu serialu.

W serwisie Metacritic drugi sezon otrzymał wynik 78/100, bazując na 33 recenzjach[10].

Trzeci sezon „Stranger Things” zyskał w serwisie Rotten Tomatoes wynik 89% w oparciu o 122 recenzje i średnią ocenę 7,89/10[11]. Podsumowanie oceny sezonu brzmi:

Żywe i czarujące, »Stranger Things« przekształca się w porywającą – choć znajomą – letnią przejażdżkę, która pławi się w nostalgicznej neonowej naturze, nie tracąc przy tym bogatych relacji między bohaterami, które czynią serię tak ujmującą.

Ocena w serwisie Metacritic wynosi 72/100 i bazuje na 24 recenzjach[12].

Nagrody i nominacje

Main.png Osobny artykuł: „Stranger Things” – nagrody i nominacje

Seria „Stranger Things” zyskała uznanie krytyków i liczne nagrody za scenariusz, aktorstwo, reżyserię, produkcję, ścieżkę dźwiękową i efekty wizualne. „Stranger Things” zdobył wiele nominacji do nagród, w tym trzydzieści jeden nominacji do nagrody Primetime Emmy (pięć wygranych), pięciu Złotych Globów, dwóch nagród Grammy, czterech nagród Critics' Choice Television (jedna wygrana), czterech Saturnów (dwie wygrane), dwóch nagród Amerykańskiej Gildii Producentów Filmowych (jedna wygrana), trzy nagrody Gildii Amerykańskich Scenarzystów i nominację do nagrody Peabody. Został także umieszczony przez American Film Institute na liście 10 najlepszych programów telewizyjnych w roku 2016 i 2017 za pierwszy i drugi sezon.

Główna obsada serialu została nominowana do dwóch nagród Gildii Aktorów Ekranowych w kategorii „Wybitny występ zespołu aktorskiego w serialu dramatycznym”, wygrywając w 2017 roku. Millie Bobby Brown zyskała najwięcej nominacji ze wszystkich członków obsady, w tym została uhonorowana nominacjami do dwóch nagród Primetime Emmy i dwóch nagród Gildii Aktorów Ekranowych. David Harbour otrzymał także nominacje do dwóch nagród Primetime Emmy i jednej nagrody Gildii Aktorów Ekranowych, a także nominację do Złotego Globu, a Winona Ryder była nominowana do Złotego Globu i nagrody Gildii Aktorów Ekranowych.

Łącznie serial zdobył 52 nagrody i 196 nominacji.

Linki zewnętrzne

Przypisy

  1. Lisa de Moraes (17 stycznia 2016). „Netflix Unveils Premiere Dates For ‘Orange Is The New Black,’ ‘The Get Down,’ ‘Flaked’ And Others”. Deadline.
  2. Elizabeth Wagmeister (31 sierpnia 2016). „Stranger Things Renewed at Netflix, Season 2 to Premiere in 2017”. Variety.
  3. Ashley Hoffman (13 października 2017). „Stranger Things Season 2 Is Your Halloween Binge. Here's What to Know Now”. Time.
  4. Nellie Andreeva (1 grudnia 2017). „‘Stranger Things’ Renewed For Season 3 By Netflix”. Deadline.
  5. Josh Wigler (1 stycznia 2019). „Netflix Reveals 'Stranger Things' Season 3 Premiere Date”. The Hollywood Reporter.
  6. Tim Stack (30 września 2019). „Stranger Things 4 officially announced with new teaser”. Entertainment Weekly.
  7. Stranger Things: Season 1 (2016)”. Rotten Tomatoes.
  8. Stranger Things: Season 1 (2016)”. Metacritic.